A Journey of a thousand miles begins with a single step....

Sunday, March 20, 2011

Sharing is caring...

Jangan Mencari Terlalu Sempurna..(perkongsiaan apa yg baik daripada Dr.Dato'Fadzilah Khamsah)

Jika kamu memancing ikan..setelah ikan itu terlekat di mata kail,hendaklah kamu mengambil ikan itu...Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu sahaja..kerana ia akan SAKIT oleh kerna bisanya ketajaman mata kail mu dan mungkin aia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitu jugalah..setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang..Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya..Jangan sesekali kamu meninggalkannya begitu sahaja..kerana ia akan TERLUKA oleh kenangan bersamanu dan mungkin tidak dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingati mu....

Jika kamu mendidih air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungan dan janganlah menganggap ia begitu teguh...cukuplah sekadar keperluanmu..sesekali ia retak..tentu sukar untuk kamu menambalnya semula..Akhirnya ia dibuang..sedangkan jika kamu memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi...

Begitu juga jika kamu memilik seseorang ..TERIMALAH seadanya..Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa...Anggaplah ia manusia biasa.Apabila sekali ia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya..akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya. Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya.

Jika kamu telah memilih sepinggan nasi..yang kamu pasti baik untuk diri kamu...Mengenyangkan...Berkhasiat...Mengapa kamu berlengah,cuba mencari makanan yang lain. Terlalu ingun mengejar kelazatan..kelak,nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kita telah bertemu dengan seorang insan..yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu..MENYAYANGImu..MENGASIHI mu..mengapakah kamu berlengah,cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.Terlalu mengejar kesempurnaan..kelak kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain,dan kamu juga akan MENYESAL..


No comments:

Post a Comment