A Journey of a thousand miles begins with a single step....

Wednesday, March 16, 2011

Empat bulan terakhir bersama Mak tersayang....


13 Okt 2010..Saat2 yang paling dinanti2kan utk menjadi tetamu Allah..kesyukuran dan gembira yg tak dapat nak digambarkan dgn apa jua perkataan waima bahasa sekalipun..perjalananan keluar dari gubukasih di Tmn Pinggiran Golf,Seremban diiringi oleh sebahagian keluarga ke Kelana Jaya dgn tiada sebarang halangan dan rintangan..Allah permudahkan sebuah perjalanan permusafiran..

Dlm kenderaan bersama suami,abang ipar,mak dan anak bongsu..mak sempat berpesan akan perjalanan di Tanah Suci..bersabar dgn segala ujian dan dugaan mendatang..walaupun mak tidak menuturkan banyak..jauh disudut hati dan jauh renungannya serta bahasa tubuhnya..dapat aku baca dan aku mengertikan betapa redhanya emak menghantar aku pergi dengan dadanya yg lapang..

Begitu jualah yg aku dan suami ku rasakan..anak2 berada dibawah pengawasan oleh mereka
yg sgt kami percaya..Mak dan anak saudaraku yg byk aku terhutang budi padanya..Aien..Betapa mak bahagia perjalanan ku Allah permudahkan berkat rezeki jua yg Allah limpahkan kpd kakak tersayang DS Hamidah Khamis..Pasrahnya aku pada sebuah pemusafiran,kerana ketenangan itu sudah aku peroleh sebelum kaki menjejak bumi barakah Madinah al-Munawarrah dan Mekah al-Mukarramah...Dahsyatnya dan terkesannya DOA daripada seorang IBU!!

Tangisan di saat2 perpisahan...antara kesedihan dan kegembiraan saling menyapa.Yang ditinggalkan terutama anak2 tersyg..Along,Angah,Kak Lang,Kak Chik dan Nabil..pesanan yg juga berupa wasiat supaya jaga diri dan pandai membawa diri sekiranya antara kami ada yg tak kembali..Along yg menjadi tunjang utk menggalas tanggungjawab semasa ketiadaan ibu abah disisi.....Dan yg paling terkesan apabila sang ibu berkata..."pergilah..jgn kau risaukan anak2..dapat mak sihat sampai kau balik cukuplah...dpt mak tengok2 dan temankan budak2 ni"...

Empat bulan terakhir bersama Mak...sesungguhnya mmg nyata akan perubahan dari segi tutur kata dan gerak lakunya...aku imbas kembali tarikh keramat ini 13 hb Okt 2010..berangkatnya aku ke Tanah Suci...13 hb Januari 2011,Mak dimasukkan ke ICU dan diberi bantuan pernafasan dan 13 Februari 2011 Mak kembali kepada PenciptaNya...SUBHANALLAH...MAHA SUCI ALLAH YG MAHA MENGETAHUI DENGAN SEGALA APA YG TIDAK KITA KETAHUI....


No comments:

Post a Comment