A Journey of a thousand miles begins with a single step....

Wednesday, September 18, 2013

Pabila gugur daun syurga....

Apabila gugur daun di syurga...tanpa lengah sesaat pun,janji Allah itu pasti dtg menjemput..kematian! Life is too short...tapi yg benarnya kita tak tahu panjang atau pendeknya waktu krn semuanya adalah rahsia Allah SWT..yg pasti kematian itu pasti. Samada kita bersedia atau tidak,cukup bekalan atau tidak... Betapa dapat kita bayangkan orang yang kita sayang,baru sahaja kita bersembang,bergurau,bergaduh...bangun sahaja waktu pagi org yg berada di sebelah kita sudah dipanggil Illahi,meninggalkan kita buat selama-lamanya.Apakah perasaan ketika itu ye...mimpi kah aku? atau itulah hakikat yg harus kita terima ..

Mendapat berita yang mengejutkan pagi tadi tentang suami rakan sekerja,Siti Norbaya yg meninggal dunia secara mengejut membuatkan aku terpempan seketika,terus teringatkan suami yg sedang berkursus di Melaka. Semoga Allah melindungi suamiku dalam apa keadaan sekalipun..Berbalik kepada kisah adik ku Siti Norbaya,semoga Allah beri dia kekuatan dalam menghadapi dugaan yg sangat berat ini. Dalam saat2 yg sememangnya dia tidak bersedia ...memang sgt jelas drpd perlakuan dan setiap patah kata yg keluar dari mulutnya...Mmg berat mata yang memandang..apatah lagi bahu yang memikul..Cuma sebagai sahabat yg ibarat cubit paha kanan kiri pun terasa..kesedihan dan kepedihan itu perlu dikongsi bersama. Setidak2nya dunia kita tidaklah seperti kehilangan cahayanya..sekurang2nya adalah bahu utk disandarkan dan telinga yg dpt mendengar semua luahan.

Menangislah adikku...menangislah sepuas2nya..supaya benar2 kering airmata mu dan selepas ini tak akan ada lagi airmata yg bersisa..Perjalanan hidup yg harus ditempuhi masih panjang bersama amanah yg arwah tinggalkan...Sebagai sahabat ,juga lebih sebagai kakak..turut mendoakan semoga adik kuat dalam mendepani masa depan sebagai ibu tunggal. Semoga adikku tabah dan terus bersabar menerima dugaan Allah ini, dari Dia kita datang...kepada Dia harus kita dikembalikan. Dalam waktu terdekat ini memanglah adik akan terasa..tetapi ingatlah kasih syg Allah adalah kasih yg abadi..terus mencari dan mendapatkan kasih syg drp Allah...jiwa akan tenang. Juga semoga urusan perpindahan adik utk lebih dekat bersama keluarga akan mendapat perhatian dan pertimbangan yg sewajarnya daripada pihak pentadbir.Amin.

Mengambil ikhtibar dari insiden ini aku perlu lebih banyak muhasabah diri,menjadikan amalan dan terus istiqamah dgn amalan meminta maaf serta memaafkan pada semua khususnya ahli keluarga sebab kita tak tahu apa yg berlaku semasa kita tidur...adakah tidur itu lah tidur yg panjang kita.Tidur yg bukan lagi kematian kecil tetapi kematian yang hakiki. Semoga Allah memberikan kekuatan iman  dan sentiasa redha dengan semua ketentuanNya. Wallahualam...

No comments:

Post a Comment