A Journey of a thousand miles begins with a single step....

Thursday, September 12, 2013

Setahun masa berlalu....2013

Last entri ramadan 2012... Sekarang dah masuk bulan zulhijjah...musim org nak menunaikan haji...lama jugak aku tinggal blog ni tanpa sebarang catatan...sampai aku sendiri kehilangan kata laluan nak masuk blog aku sendiri...tapi usaha mesti ada..klu tak aku kehilangan jejak entri2 ku sebelum ini...wah...klu nak aku soroti satu persatu memang aku tak mampu...tapi saat aku mengatur setiap patah kata ku...seolah2 wayang pacak memainkan semula kenangan2 lalu itu...

Manis,pahit maung memang sudah menjadi resam hidup..jadikan ia batu sempadan ..kerana manusia merancang dengan cita2 tetapi Allah merancang dengan cintaNya terhadap hambanya...belajarlah bersikap redha ...kerana apabila Allah mengambil sesuatu pasti Allah akan menggantikan dengan sesuatu yg baik...selepas hujan  Allah akan memberikan kita pelangi yang indah....Kehidupan peribadi,keluarga,urusan anak2 yg makin dewasa sangat menuntut kesabaran n pengorbanan...kalau tidak pun dengan wang ringgit ,tetapi pergorbanan perasaan asalkan org2 disekeliling yang disygi dapat dilindungi....

Bila perasaan dan diri sendiri tidak dapat kita puaskan...bagaimana pula kita nak memuaskan hati orang lain...segala2nya terbatas melalui ciptaan kita sendiri...tetapi yg paling sedih dan rasa jauh hati adalah hubungan kekeluargaan yg masih belum pulih...apakah benar pepatah melayu? Kalau kasih ibu sepng hayat mmg tak siapa akan nafikan...tapi kasih saudara masa berada? Apakah penghormatan mata manusia akan mengangkat darjat dan status sesorg manusia? Sangat jelas yg membezakan antara manusia itu adalah pakaian iman dan takwa mereka kepada Allah...jgnlah terlalu kufur dengan nikmat dunia....

Mata ku semakin berat...hampir pukul satu pagi tatkala entri ini aku cuba habiskan...tapi semakin berat nak sampai ke penghujungnya...next entri...Hafiez(dekkay) terlibat dalam kemalangan...mati hidup semua...its miracle...kuasa Allah tak siapa boleh menidakkannya..Subhanallah...

No comments:

Post a Comment