A Journey of a thousand miles begins with a single step....

Monday, May 16, 2011

sekeping coklat dan ucapan hari guru...


cikgu..sekeping coklat buatmu
hitam pekat,kelat dan tidak begitu manis..
hanya ini yg terlintas untuk mu
pada hari yg sangat bersejarah ini
mengapa coklat hitam pekat dan kelat
aku pun tak tau cikgu..
bukan aku ingin menambah gula dalam darahmu
bukan aku mahu menambah manis kencingmu
juga bukan inginkan tekanan pada nadi mu..
tapi coklat yg hitam pekat dan kelat
juga samasekali tidak manis
ku lambangkan dirimu cikgu..
biar hitam pekat
tapi hati mu tetap putih suci bak kain putih
terkadang kata-kata mu utk sekian kalinya aku terima.
kelat..pahit dan semestinya kurang manis
berbekas bak jadam yg bertahun tak kan hilang lekat di tekak
tapi pahit..kelat itulah penyembuhnya
pada segala kesakitan keperitan kejerihan kepayahan
pembakar semangat yg turun naik tak menentu
cikgu..setiap kali 16 Mei datang bertamu
aku melihat diri mu dalam diri ku
dalam menyusuri separuh abad ini...di manakah kau cikgu?
tak mampu tangan ini menghulurkan sekeping coklat hitam kelat kesukaanmu
mungkinkah dirimu menderita saat ini
atau sudah pergi menyahut panggilan Illahi..
merenungi sekeping coklat hitam pekat kelat kurang manis yg baru ku terima siang tadi..
bersama butiran tasbih di tangan kanan ku
getaran dari ulas bibir yg menuturkan kalimah2 suci
meniti lesu butiran manik air bening dari kolam mata
semoga jasa dan pengorbanan ikhlas mu
adalah cahaya yg akan menjadi
bekalan mu di sana nanti...
cikgu..kini aku juga menerima
sekeping coklat dan ucapan Selamat hari Guru pada tarikh keramat ini...
coklat yang kelat serta kasih sayang seorang guru
di situlah manisnya bertemu....

nukilan:hjh.fadzalah
16 mei 2011
:)


No comments:

Post a Comment